Showing posts from February, 2019Show All
MEE HOON GOENG MAK TIADA TANDINGANNYA

Pagi tadi mak tanya, 'nak makan apa sarap ni?' Hakak pun balas la, 'mak rajin ke malas masak?'. Terus mak tanya nak makan apa. Apa lagi laju jela hakak jawab MEE SIAM! (Kami tak panggil mee hoon kami pangg…

JOM TAMBAT HATI SUAMI TERSAYANG DENGAN CEKODOK PISANG YANG SEDAP

Semalam suami balik kerja, kat tangan penuh plastik buah-buahan, dan Nur nampak ada pisang. Tau dah kalau suami beli pisang dia nak apa. Pagi ni kami sarap cekodok pisang la jawabnya. Favourite encik suami. Dia tak cakap…

CHICKEN BONE BROTH (CBB) NATURAL MSG MAKANAN ANAK

Harini nak share resepi CBB (Chicken Bone Broth) lah, atau dalam bahasa melayunya ialah sup tulang ayam. Namun bezanya, ia perlu dimasak dengan lebih lama dan disimpan dalam bentuk kiub.  CBB ini lebih kepada immune booster …

SENANGNYA NAK BUAT PANCAKES YANG SEDAP

Pancakes adalah resipi untuk makanan yang telah lama wujud, asal pancake panci bermula pada masa masyarakat Rom kuno. Pancakes pada mulanya dikenali sebagai Alita Dolcia (makanan manis) gabungan susu, tepung dan perasa. Baha…

9 LANGKAH PERKENALKAN TELUR PADA BAYI

Dalam pelbagai jenis makanan yang boleh dihidangkan untuk bayi, telur adalah satu jenis makanan yang boleh anda berikan kepada bayi anda. Telur ayam sangat berkhasiat untuk bayi dan orang dewasa, kerana makanan ini mempunyai kan…

NASI AYAM BBQ YANG SEDAP

Nasi ayam memang menjadi kegemaran seluruh rakyat Malaysia tidak kiralah Cina, Melayu, India, Iban, Kadazan dan bangsa lain. Ada yang mengatakan sejarah nasi ayam berasal dari negara China kerana kemahsyuran nasi ayam hainan ada…

CEK MEK MOLEK VERSI BABY

Tahu tak kuih cek mek molek merupakan  kuih tradisional yang telahpun diumumkan sebagai antara 255 item Warisan Kebangsaan baru-baru ini. Wow!  Kebiasaannya perkataan cek mek molek tu ditujukan untuk gadis-gadis Kelantan. Tapi a…

AGAR-AGAR OREO MILO 3 LAPIS, SAJIAN MAKANAN PETANG YANG SEDAP

Main YouTube hari tu, tertengok tutorial orang buat puding ni. Teringin terus nak buat. Tapi tak terus buat dek kekangan masa. Namun akhirnya terbuat jua. Tapi kalau ikut resepi kat YouTube tu, bahan dia gunakan lain sikit. …

MUFFIN PISANG, PENGGANTI KEK HARI JADI MARDHIYAH YANG PERTAMA

"Pisang adalah buah yang mempunyai pemakanan yang sangat tinggi dan kaya dengan manfaat, dan juga boleh didapati dengan mudah kerana harga yang berpatutan. Pisang juga satu jenis buah yang kaya dengan sumber vitamin, mi…

RESEPI IKAN KEMBUNG MASAK LEMAK UNTUK ANAK KECIL

"Menurut pakar pemakanan, kesihatan seorang anak bergantung kepada apa yang dimakan sejak masih kecil lagi. Pengambilan khasiat makanan yang seimbang yang kaya dengan nutrisi yang diperlukan oleh bayi menjadi faktor pen…

RESEPI OVERNIGHT YOGURT OATMEAL (OYO)

"Food is a gift! It's a gift of nature, because there would be nothing for any of us to eat if nature didn't supply us with the soil, nutrients, and water to grow food. Without water there would be no food, vege…

RESEPI CUPCAKES LIMAU MANDARIN (TANPA GULA) UNTUK ANAK KECIL

JOM PIKAT PERUT ANAK DENGAN CUPCAKE LIMAU MANDARIN Ni namanya projek habiskan stok limau mandarin kat rumah. Ibu abah makan kek. RESEPI KEK LIMAU MANDARIN DI SINI Si anak kita buatkan cupcakes limau mandarin versi siha…