Setiap kali anda mendengar istilah kolik, kemungkinan anda memikirkan bayi yang menangis. Itu kerana keadaan ini menyebabkan bayi menangis tak terkawal selama berjam-jam. Colic dalam bayi akan sering kali puncak apabila mereka berumur kira-kira sebulan hingga sebulan setengah.

Antara gejala bayi kolik adalah seperti:
  • Bayi anda sering menangis tanpa sebab yang jelas (seperti lampin yang kotor, berasa lapar, atau mahu tidur).
  • Merengek ataupun menangis pada waktu tertentu dan pada waktu yang sama setiap hari (contohnya pada sebelah petang, malam atau malam).
  • Bayi anda membuang air kecil lebih kerap, menmbuang angin, atau mengeluarkan air liur.
  • Bayi anda tidak boleh tidur atau makan seperti biasa kerana menangis, atau bangun tidur dengan tiba-tiba lalu menjerit menangis.


Pola menangis biasanya akan bermula pada waktu petang dan akan berlangsung lama sekali. Tidak ada kepastian tentang apa yang menyebabkan kolik, tetapi ada beberapa doktor yang menyatakan ia berasal dari diet bayi, sama ada sensitif terhadap formula yang diberikan atau apa yang dimakan ibu ketika dia sedang menyusui.

Colic boleh menjadi agak sukar bagi ibu bapa untuk berurusan dengannya. Walaupun menangis adalah satu-satunya cara bayi untuk berkomunikasi dengan ibu bapa, ibu bapa tidak mahu mendengar jeritan bayi mereka untuk jangka waktu yang panjang. 

Sejujurnya ia agak meletihkan untuk menenangkan bayi kolik, namun ada beberapa petua dan helah yang kelihatan membantu bayi yang menderita kolik. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu bayi kolik anda.

1. Rujuk Pediatrik anda
rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis

Perkara pertama yang anda akan lakukan jika anda mengesyaki bayi anda mempunyai kolik adalah dengan berunding dengan doktor anda. Doktor anda mungkin akan bertanya kepada 3 jenis soalan. 

  • Pertama, adakah bayi anda menangis selama tiga atau lebih jam pada suatu masa? 
  • Kedua, adakah ini berlaku tiga kali atau lebih seminggu? 
  • Akhir sekali, adakah ini berlaku selama lebih dari tiga minggu? 
Sekiranya anda menjawab YA untuk soalan ini, kemungkinan bayi anda mengalami kolik.



2. Susu Bayi
menyusu badan, bayi terlebih susu, punca bayi colic

Sekiranya anda menyusui bayi anda, anda mungkin perlu mengelakkan makanan tertentu dari diet anda. Beberapa makanan yang perlu anda pertimbangkan termasuk kafein, produk susu, bawang, lada, kubis, dan apa-apa makanan lain yang mungkin memberi kesan yang tak elok untuk bayi anda

Jika bayi anda menyusui susu formula, bincang dengan doktor anda berkenaan dengan jenis susu formula yang perlu dielakkan. Sekiranya penyakit itu disebabkan oleh makanan, kolik perlu dikurangkan dalam masa beberapa hari selepas membuat perubahan ini (diet ibu yang menyusu atau susu fomula). Di samping itu, jangan memberi susu yang berlebihan kepada bayi anda kerana ini juga boleh menyebabkan ketidakselesaan. Cuba tunggu sekurang-kurangnya 2 jam antara sesi menyusu.


3. Berjalan "Kangaroo Style"
kangaroo style, carrier baby, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis

Salah satu cara untuk membantu meringankan kesakitan yang berkaitan dengan kolik ialah dengan menggunakan carrier. Letakkan bayi anda menghadap dada anda atau menghadap depan, berdasarkan apa yang mereka suka. Sebaik sahaja mereka berada di dalam carrier, anda boleh berjalan di rumah dengan mereka dengan cara ini. 

Sekiranya cuaca bagus, cubalah membawa mereka keluar di dalam carrier. Suasana di luar boleh menenangkan bayi kolik kerana ia memberikan pemandangan yang berbeza dan menarik. Berada di dalam carrier selalunya selesa untuk bayi dan akan membantu menenangkan menangis


4. Gunakan "Colic Carry"
teknik collic carry, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, colic carry
Satu lagi cara untuk mengurangkan kesakitan akibat kolik adalah dengan menggunakan teknik "colic carry". Tempatkan bayi anda supaya perutnya terletak pada lengan bawah. Kepalanya akan disokong oleh telapak tangan anda. Kedudukan ini biasanya menghiburkan kepada bayi anda dan dapat membantu menenangkan rasa sakit di perutnya. 

Malangnya, kedudukan ini tidak selesa untuk ibu bapa, tetapi dengan menukar tangan dengan kerap, anda sepatutnya dapat menjaga kedua-dua anda dan bayi selesa selama sekurang-kurangnya sedikit masa.


5. Gunakan teknik "Rock and Roll"
teknik rock and roll baby, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut
Ambil bayi anda di dalam lengan anda dan goyangkan dia perlahan-lahan. Anda juga boleh membawanya naik kereta atau berjalan-jalan dengan menggunakan stroller. Pergerakan apa saja sering dapat membantu menenangkan bayi kolik. Irama yang stabil dan tenang boleh menjadi apa yang diperlukan oleh bayi anda agar dapat selesa. Anda juga boleh meletakkan anak anda di car seat dan meletakkannya di atas mesin basuh anda atau pengering anda. Pastikan anda memegang tempat duduk untuk mengelakkannya daripada jatuh.

6. Membedung bayi
bedung baby, kesan bedung baby, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut
Terdapat beberapa bayi yang akan bertindak balas dengan dibungkus dengan ketat. Swaddling bayi anda melibatkan pembalut selimut rapat di sekelilingnya. Oleh kerana bayi yang menghidap kolik cenderung untuk mengepakkan kaki mereka dan menggerakkan tangan mereka, membungkusnya sehingga mereka tidak boleh bergerak dengan bebas, boleh membantu menenangkan mereka. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bayi yang bertindak balas secara negatif untuk dibungkus dengan ketat. Apabila ia datang untuk berurusan dengan kolik, anda mungkin mendapati ia melibatkan banyak percubaan dan kesilapan sehingga anda mencari perkara-perkara yang bekerja untuk anak anda.

7. Urutan
teknik mengurut baby, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut
Mungkin salah satu cara yang paling menenangkan dan terbaik untuk mencuba dan membantu bayi kolik anda adalah untuk memberi dia urutan yang menenangkan. Boleh uga menggunakan massage oil dari Tasneem Naturel. Urut ini dapat membantu meredakan gas, yang mungkin menyebabkan sakit dan membuatnya menangis.  Di samping itu, urutan adalah cara terbaik untuk memantapkan lagi hubungan kasih sayang antara anda dan bayi anda, walaupun mereka rewel dan mungkin kelihatan tidak selesa.

8. Bunyi
mainkan white noise, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut
Memainkan "white noise", menjalankan vakum, atau rakaman air yang sedang berjalan atau bunyi pengering baju dapat membantu menenangkan bayi anda. Anda mungkin perlu mengalami pelbagai jenis bunyi tunggal untuk mencari seseorang yang membantu menenangkan bayi anda. Suara lembut dan menenangkan akan sering membantu bayi anda tenang. Terdapat aplikasi white noise yang boleh menjadi sangat berguna apabila anda berhadapan dengan bayi yang mengalami kolik. Ia difikirkan bunyi-bunyinya membantu mereka menumpukan perhatian kepada sesuatu selain ketidakselesaan mereka.

9. Kurangkan Rangsangan
kurangkan rangsangan terhadap baby colic, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut
Rangsangan yang berlebihan mungkin salah satu punca kolik secara langsung atau tidak langsung, ia sering boleh membuatkan keadaan kolik bayi lebih teruk. Sediakan ruang yang tenang untuk bayi anda di mana terdapat kurang pengaruh dari luar. Kurangkan penggunaan lampu di dalam bilik dan bercakap atau nyanyi dengan lembut kepada bayi anda. 

Cuba untuk mengurangkan jumlah bunyi bising di dalam rumah juga. Jika anda mempunyai anak-anak lain, ini boleh menjadi sukar, tetapi biarkan mereka tahu bahawa menjadi senyap dapat membantu bayi berasa lebih baik. Menggoyangkan bayi anda ke dalam bilik yang tenang sambil berbicara dengan lembut kepadanya, boleh membantu mengurangkan serangan menangis.

10. Kehangatan
baby mandi air suam, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut
Meletakkan kain lap hangat pada perut bayi anda atau memberi bayi anda mandi dalam air suam boleh membantu meringankan rasa sakit dan memberikan sedikit keselesaan kepada bayi kolik anda. Anda juga boleh menggunakan selimut yang segar daripada pengering untuk membalut bayi anda. Memegang bayi anda dekat dengan dada anda juga merupakan cara yang baik untuk memberikan keselesaan. Menggabungkan kain hangat dengan urutan boleh membantu meringankan kesakitan dan ketidakselesaan yang dirasakan bayi anda.

11. Kayuh Kaki
teknik kayuh basikal, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut
Ingat, kolik dikaitkan dengan sakit perut. Walaupun tidak banyak bukti untuk menyokong mengapa bayi mendapat kolik, ini banyak yang diketahui mengenainya. Salah satu cara untuk membantu meredakan kesakitan gas ialah baringkan bayi anda dan kemudian perlahan-lahan menggerakkan kakinya dengan gerakan pedal. Usul ini sering menyebabkan dia melepaskan beberapa gas, yang boleh membantu mengurangkan menangis dan menjerit yang dikaitkan dengan kolik.

12. Guna essential oils
essential oils,set newborn budget, rujuk pediatrik anda, tanya doktor jika anak anda colic, apa itu baby colic, tips merawat anak colic, tips merawat anak meragam, sawan tangis, tips anak meragam, anak meragam, anak kuat menangis, anak kembung perut, baby kembung perut, baby sakit perut

Memperkenalkan Set Newborn Budget dari Tasneem Naturel. Set ini mengandungi:

Balm Tasneem Naturel adalah 100% diperbuat daripada bahan semula jadi. Balm adalah sangat bermanfaat dan berguna untuk ibu bapa terutamanya dalam hal menguruskan anak-anak. Balm ini diperbuat daripada minyak pati tumbuhan berkualiti tinggi dan tidak mengandungi bahan kimia seperti Paraben, SLS, pengawet atau pewarna. Balm Tasneem Naturel juga dijamin selamat dan telah diluluskan oleh Kementerian Kesihatan, KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) dan telah diberikan dengan nombor NOT KKM untuk setiap produk. Itulah sebabnya Tasneem Naturel telah dipilih sebagai produk nombor satu untuk ibu bapa yang ingin memberikan yang terbaik untuk anak-anak mereka.


KENAPA BALM CALM TIME & T-RUB SESUAI UNTUK BAYI KOLIK?

Balm Calm Time yang mengandungi essential oils seperti Lavender, Orange, Mandarin, Frankincense, Geranium, Marjoram, Bergamot, dan Roman Chamomile membantu untuk:

  • Memberikan keselesaan
  • Mengurangkan tekanan
  • Mengurangkan keletihan
  • Bantu anak lebih tenang
Untuk keterangan yang lebih lanut mengenai Balm Calm Time, SILA KLIK LINK INI :)


Manakala, Balm T-Rub yang mengandungi essential oils seperti Junipers, Fennel, Lemongrass, Anise, Patchouli, Tangerine, dan Lavender pula membantu untuk:
  • Membuang angin dalam perut
  • Bantu melegakan perut sebu
  • Bantu melegakan kembung perut dan sembelit
Untuk keterangan yang lebih lanut mengenai Balm T-Rub, SILA KLIK LINK INI :)


BERMINAT UNTUK DAPATKAN SET NEWBORN BUDGET?
KLIK ICON WHATSAPP DI BAWAH :)

1 Comments

  1. ayo tes keberuntungan kamu di agen365*com :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete